قهوه فوری

 

نوشیدن قهوه فواید بسیاری دارد اما تصور به دست گرفتن یک فنجان قهوه داغ هم خالی از لذت نیست. صنعت غذا نیز در زمینه تولید این نوشیدنی کافئین دار پیشرفت بسیار ی کرده و امروزه در بازار مصرف شاهد رقابت انواع قهوه های فوری هستیم…

 

قهوه فوری میان قهوه خورها به «قهوه محلول» و «پودر قهوه» هم معروف است. البته در دنیا برخی تولیدکنندگان، قهوه فوری را به صورت عصاره ای مایع و غلیظ هم عرضه می کنند. شاید بگویید وقتی می توانیم قهوه را دم کنیم، دیگر به صنعت قهوه فوری چه نیازی داریم؟ اما انسان هزاره سوم وقت محدودی دارد و اگر قهوه فوری موجود باشد کمی آب جوش برای تهیه سریع یک فنجان قهوه کافی است. مزیت دیگر قهوه فوری به دانه قهوه، حجم و وزن کم آن، هنگام انتقال با کشتی و افزایش زمان ماندگاری اش است.

 

قهوه فوری در اصل بخش محلول پودرقهوه است زیرا قهوه ۲ بخش محلول و نامحلول دارد. بخش نامحلول حاوی فیبر و سایر ترکیب هاست و در اولین مرحله تولید، بخش محلول قهوه وارد آب می شود سپس در دستگاه های تبخیر کننده یا اپراتور قرارمی گیرد، خشک می شود و به قسمت بسته بندی می رود. به همین دلیل وقتی این قهوه را در آب جوش بریزیم، تمام آن در آب حل می شود و هیچ بخش نامحلولی باقی نخواهد ماند.

 

سال ۱۹۰۱ یک محقق ژاپنی به اسم «ساتوری کاتو» در شهر شیکاگو توانست برای اولین بار پودر قهوه فوری را تولید کند و در سال ۱۹۳۸ برند «نسکافه» موفق به پیشرفت چشمگیری در این صنعت شد.

 

شکل و بافت قهوه فوری به نوع خشک کن مورداستفاده در کارخانه بستگی دارد. به این ترتیب که اگر از خشک کن پاششی استفاده شود، قهوه به شکل پودر ریز و اگر خشک کن از نوع انجمادی باشد، دانه های قهوه فوری درشت و به شکل گرانول های شکسته هستند.

 

در خشک کن های پاششی، محلول قهوه با نازل هایی با قطر ۳۰۰ میکرومتر (یک هزارم میلی متر) وارد خشک کن می شود. خشک کن دمای حدود ۲۷۰ درجه سانتی گراد و فشار بالایی دارد. در خشک کن های انجمادی، هدف این است که گرانول هایی با قطر ۳ میلی متر تولید شود به این منظور محلول قهوه را با دمای ۵۰ درجه سانتی گراد منجمد و وارد ستون کم فشار خشک کن می کنند. در این مرحله آب موجود در گرانول ها با گرم شدن ستون تبخیر می شود و دانه های قهوه فوری بر جای می مانند.

 

برای ایجاد طعم و عطر می توان از انواع اسانس ها از قبیل اسانس فندق، شکلات، کاپوچینو، کارامل و دیگر طعم دهنده ها استفاده کرد.